tisdag 12 februari 2013

Minisemlor med hemmagjord mandelmassa

Imorgon inleds fastan och det säger väl er ingenting särskilt, mer än att man idag skall äta semlor tills man spricker. Vi katoliker har lite andra seder. Under fastetiden (from. Askonsdagen imorgon till Långfredagen) brukar mina katolska vänner avsäga sig någon last, tex. rökning, godis, Facebook etc. Jag är riktigt kass på detta och kommer aldrig på något vettigt. Jag tror nämligen envist att jag inte "missbrukar" någonting. För något år sedan försökte jag införa vegetariska torsdagar, men min neandertalsman ställde sig och stekte burgare efter varje måltid och ungarna gnällde, så jag gav upp försöket efter ett par månader. I år skall jag efter tips från en vän bara försöka vara lite extra snäll. Jag inleder med semlor till mina egna kollegor och även till mannens. Det blir både semlor med jäst (se detta inlägg) och ett set surdegssemlor (se nästa inlägg). Och all detta bakas av en som inte ens gillar semlor särskilt mycket...jag gör en slät bulle till mig själv.

Minisemlor – 24 st

10 g jäst*
6 dl mjölk
2 ägg
½ tsk salt
250 g socker
1 msk kardemumma kärnor
1,2 kg mjöl
150 g rumsvarmt smör

Värm mjölken till fingervarmt. Rör ut jästen i mjölken. Vispa i 2 ägg. Tillsätt salt och socker. Mortla kardemummakärnorna till grovt pulver och tillsätt. Rör i mjölet. Knåda tills det blir en homogen deg. Klicka i smöret lite i taget och knåda tills degen släpper ytan. Olja in degen lite lätt. Lägg den i en plastlåda och låt jäsa 3 timmar. Vik ihop degen efter varje hel timma. 

Dela degen i 24 bitar. Runddriv till bullar. Låt jäsa 1-2 timmar. Pensla med vispat ägg och grädda i ugnen på 225°C i ca 15 minuter. De skall ha fått fin gyllenbrun färg. Ta ut dem och låt svalna helt.

Skär av locket, ta ut inkråmet med en gaffel. Smula inkråmet i smulor och spara till mandelmassan.

Mandelmassa
300 g mandlar
300 g socker
+ 2 dl het mjölk
+inkråmet från bullarna

Blötlägg mandlarna över natten. Mixa ihop de blötlagda 
mandlarna och sockret till en homogen massa. 

Häll på mjölken och mixa. Skall du inte använda smeten med en gång, lägger då på plast,
rakt på krämen så att ingen luft kommer emellan och förvarar i kylskåpet.
Tillsätt sedan det smulade inkråmet och vispa med en visp till en grynig massa. 

Fyll bullarna med ca 1 msk mandelmassa.

7 dl vispad grädde

Vispa grädden och spritsa den på bullarna med en stjärntyll.

3 msk florsocker

Sikta florsocker över bullarna.

*Vill du att bullarna skall jäsa fortare (ca 45 min deg + 45 min bullar), kan du använda 50 g jäst.