söndag 17 februari 2013

Hemmagjort Body Butter

Idag gör jag en avstickare in i kosmetikans värld. Detta är en matblogg och kommer så förbli, men till mitt försvar kan jag säga att alla ingredienserna i krämen är ätbara. Det kommer dyka upp ett och annat recept i BODY mappen då och då. 

För en tid sedan frågade en kollega om vi visste vad kroppens största organ är. Vi funderade en stund och gissade på levern. Nej, det är huden fick vi till svar. Huden - är det ett organ? Japp, det är det och vi kletar på oss en massa giftiga krämer för att hålla oss vackra och inoljade. Jag insåg att jag hållit bra koll på vad jag stoppar i mig, men inte vad jag smörjer mig med. Det som hamnar på huden går ju rakt in i kroppen! Jag sminkar mig förvisso inte mer än när jag skall på party, men jag smörjer mig gärna.

Första gången jag gjorde den här krämen hade jag i alldels för mycket fast fett och efter vispningen stelnade krämen och gick knappt att få ur vispskålen. Jag fick smälta om den i vattenbadet och vispa om, men det gick sådär. Jag surfade runt efter råd på andra utländska bloggar, men fick till sist experimenterat fram en bra konsistens själv.
De fasta fetterna går att byta ut mot andra fasta fetter och den flytande mot andra flytande. Fetterna doftar oftast neutralt, som sheasmör, kokossmör och mandelolja. Men använder du kakaosmör och olivolja, så har de en svag naturlig doft. Något att tänka på vid kombinationerna. I den här krämen är det kakaosmöret som har huvudrollen. Krämen kommer lukta milt med choklad.

Body Butter Cocoa - ca 350 ml

125 g kakaosmör
60 g sheasmör
160 g mandelolja

Häll upp lite vatten i en kastrull och låt nästan koka upp. Väg upp kakaosmör och sheasmör i en 
skål och ställ skålen på vattenbadet. Vattnet skall inte koka, men vara så varmt att smöret smälter. 

Så fort det har smält ställer du skålen i ett kallt vattenbad. Häll på mandelolja och låt svalna. 
Så snart fettet har svalnat är det dags att börja vispa.

 Blandningen börjar skumma och bli ljus.

 Vaniljsås konsistens...

 Majonnäs konsistens...

Maräng konsistens...

Och till sist Body Butter!

 Häll upp i en burk.
Etikett på!

Krämen är väldigt dryg, så du kommer kunna använda den länge. Så snart den nuddar varm hud smälter den till en härlig olja.

Samtliga ingredienserna är inköpta här.
Och vill du sätta på proffsiga etiketter så hittar du dem på nedan länkar:
Sweet Preservation
World Label
Limeshot Design