lördag 16 februari 2013

Dags att så - fröna har kommit!

Det är redan mitten på februari och vet ni att det börjar bli dags att förså inomhus?

Jag har som vanligt storsatsat, men som det vanligtvis blir, så kommer jag inte hinna få ut mer än hälften av det. Jag har en liten jordbädd, som jag planterar i utomhus och i år har jag bestämt mig för att planera bättre. Egentligen är jag en sån där person som inte gillar pilla i jorden, men jag går med på att peta ner fröna och skörda, så jag måste tänka på att göra det enkelt för mig, för att inte tappa lusten. Mördarsniglarna kan få även den mest inbitne odlaren att tappa lusten, så även här har jag lite att tänka kring. 

Än så länge får det jag sår stå i fönstret, men jag har också ett litet växthus, som jag kommer dra in i huset, om sådär ca en månad. Där kan jag förvara de små sticklingarna i ett soligt fönster, tills det blir varmt nog att plantera ut dem.

Jag har köpt lite frön som jag skall skicka ner till morbror och faster i Kroatien. De tycker att det är spännande att prova på nya grejer, som de aldrig har testat förut. Kina-kålen var tydligen mycket populär förra året. I år skall jag be dem plantera zucchini åt mig, så att jag kan fylla blommorna med god ost och fritera. Zucchinin funkar inte att odla i denna delen av Sverige om man inte har växthus.

Först ut blir två basilika sorter, som är det enda man kan börja med redan i februari (utav det jag har inhandlat). Vi äter hysteriskt mycket pesto under sommarmånaderna.

Det blir lite mer om odling när jag har planterat mer och det finns lite skott och sticklingar att titta på.