måndag 11 februari 2013

Chokladpannacotta med vinkokta körsbär

Har jag blivit skvatt galen? Körsbär, körsbär och körsbär. På senaste tiden har jag lagat mig igenom alla körsbärsfavoriterna. Detta blir nog det sista, om jag inte blir sugen på Schwarzwaldtårta snart...

Pannacotta receptet är detsamma, som jag hade med tidigare i inlägget Pannacotta med hallonsås. Skillnaden här är att jag har dubblat antalet gelatinblad, för att få en fastare pannacotta, för att lättare kunna stjälpa upp härligheten.


Chokladpannacotta med vinkokta körsbär - 6 port

5 dl vispgrädde
½ dl socker
100 g mörk choklad
4 gelatinblad

Vinkokta körsbär:
100 g körsbär
1 dl rött vin
1 msk balsamvinäger
1 tsk majsstärkelse

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Under tiden kokar du upp grädde och socker i en kastrull.
När det kokat upp tar du bort det från plattan. Hacka chokladen och häll ner den i den varma grädden. Rör och låt smälta. Vispa ner de mjuka gelatinbladen. Rör ordentligt så att inga klumpar finns kvar. Allt skall vara lent och slätt.

Ta fram 6 st formar, som skall kunna rymma 1½ dl ungefär. Här har jag använt en kaffekopp. Blöt dem gärna med lite vatten, så kommer pannacottan lossna lättare ur formen. Häll upp pannacottan. Ställ formarna i kylen och låt stelna minst 5-6 timmar, gärna till nästa dag.

Häll upp rött vin i en kastrull. Vispa i majsstärkelsen och tillsätt övriga ingredienser. Låt koka 5 minuter. Jag har inte i något socker i såsen. Körsbären är tillräckligt söta. Du gör som du vill.

Skär försiktigt med en kniv runt kanten av koppen mellan pannacottan och formen. Stjälp upp den på ett fat och ringla över de vinkokta körsbären.