måndag 28 oktober 2013

Skogsflickornas minipajer

Jag minns utflykterna med klassen när jag var liten. De övriga ungarna åt torra smörgåsar, medan jag njöt av min mammas extra omsorg av lite smått o gott i matlådan. Jag tycker fortfarande att det är trevligt att ha med sig lite av varje i små burkar. Barnen letar med spänning igenom väskan när de skall iväg och ser fram emot sitt mellanmål med stor förtjusning. Gör man en hel muffinsform med minipajer, räcker det till många utflykter.

Skogsflickornas minipajer - 12 st

Pajdeg:
1 ägg
1 nypa salt
80 g rumsvarmt smör
200 g vetemjöl

Fyllning:
3 dl grädde
2 ägg
2 nävar riven ost
salt
peppar
½ tsk paprikapulver

Alt I: 4 skivor hackad skinka och lite oregano
Alt II: 12 st cocktailtomater

Gör i ordning pajdegen enligt anvisningarna här.

Kavla ut degen och stansa ut rundlar enligt din muffinsform (mät botten och sidorna, så hittar du säkert ett glas med omkrets som passar). Picka botten med en gaffel. Vispa ihop ägg och grädde, salta, peppra, krydda med lite paprikapulver. Häll upp äggsmeten i pajdegen och tryck ner valfri fyllning (se Alt I och II ovan) och strö över riven ost. Grädda i ugnen på 200°C i 40 minuter, eller tills pajerna har fått fin färg.

Det gäller att hålla isär pajerna, den lilla vill ha tomat och absolut ingen skinka (Alt II).

Den stora vill ha med skinka (Alt I). Jag toppar med lite oregano för att lättare skilja dem åt i frysen.