tisdag 29 oktober 2013

Hemmagjord filbunke

Idag skall jag göra filbunke. Varför, undrar säkert några av er? För att jag kan! Filbunke är inget jag är uppvuxen med och efter att jag provat det några gånger har jag inte heller introducerat det till mina barn. Vad är då filbunke? Det är mjölk som har självsyrats av de naturliga mjölksyrebakterierna. Vi är tillbaka till surdegar och inlagda gurkor med andra ord!

Hemmagjord filbunke 

2-3 dl opastöriserad mjölk

Häll upp mjölk i en liten skål.

Täck med något som skyddar mot flugor (det är rötmånad när jag gör detta).

 Rör om din mjölk då och då under dagen. Efter 1 dygn har grädde börjat flyta upp på ytan och själva mjölken ser väldigt vattnig ut. Det varken luktar eller smakar surt. Men efter 2 dagar kommer det lite syrlig doft.
 Efter tredje dagen har det blivit pudding - filbunke. Här ovan med det klassiska gräddlagret på ytan. Japp, det var det.