torsdag 17 oktober 2013

Karatelängd med gult bälte

När man gör sådant man aldrig trodde var möjligt och över all förväntan så känner jag att det inte räcker med att ge sig själv en klapp på axeln. I det här fallet handlar det om en gammal höna som tränat karate med sina kycklingar och i veckan fick gradera sig till gult bälte. Så här nervös har jag inte varit sedan jag tog sista tentan på universitetet. Fullkomligt skakande gjorde jag mina sparkar och slag, samt utförde en skaplig kata och fick mitt gula bälte. Det firar jag genom att baka en karatelängd med gult bälte - eller kalla det vetelängd med mormors hosta om du vill.
Karatelängd med gult bälte - 1 längd/ca 10-12 bitar

2½ dl mjölk
375 g vetemjöl
1 nypa salt
75 g socker
60 g mjukt smör
12 g jäst

Smörfyllning:
50 g smör
1 dl florsocker
½ tsk malen kardemumma

Topping:
1 vispat ägg

Crème Pâtissière:
2 äggulor
75 g socker
½ msk vaniljsocker
25 g vetemjöl
150 g het mjölk

Börja med krämen. Vispa ihop äggulor, vaniljsocker och socker till en ljus och fluffig smet. Tillsätt mjölet och vispa ihop. Häll droppvis på den heta mjölken. Häll över blandningen till en kastrull och värm på medelvärme. Låt krämen småputtra i ett par-tre minuter. Krämen skall bli tjock och fast.

Låt krämen svalna. Skall du inte använda den med en gång lägger du plastfolie på
 (rakt på krämen, ingen luft emellan, för då får du ett skinn på krämen) och förvara i kylen.

Vidare till degen. Värm mjölken till fingervarmt. Väg upp mjöl, salt och socker i en bunke. Gör en grop i mjölet och smula jästen. Häll lite mjölk på jästen och rör ut den med fingrarna. Tillsätt resten av mjölken och knåda en deg. Tillsätt det mjuka smöret. Knåda ordentligt på bakbordet så att degen blir smidig och elastisk. Låt degen jäsa övertäckt i 1 timma.

 




Kavla ut degen till en avlång rektangel - lika bred som plåten men lite kortare på längden. Bred på smörfyllningen och vik i tre veck. Vänd längden uppochner på en mjölad yta och kavla ut den på bredden. Snitta utmed längden så att kakan får vackra veck. Ställ på en plåt för att jäsa i ca 30 min.


Använd kaveln att göra en fördjupning med och häll upp vaniljkrämen i fördjupningen liksom ett bälte. Pensla utkanterna med vispat ägg och grädda längden i ugnen på 250°C i ca 10-15 minuter. Så snart den har blivit gyllenbrun är det dags att ta ut den ur ugnen.