lördag 1 juni 2013

Piroger med kesodeg

Det här receptet har funnits i vår familj i över 20 år. Mamma fick det på ett konfirmationskalas i Varberg och hon bakar dem varje vecka - till min mans stora lycka. Vi har alltid ett antal påsar med piroger nederst i frysen, där man plockar när hungern sätter in på kvällen. Så här i picknick tider går det åt extra många piroger, så då bakar inte bara min mamma dem, utan även jag själv.
Piroger med kesodeg - 10-12 st

250 g keso (mosa något)
200 g mjöl
75 g smör

Köttfärsstuvning:
1 hackad gul lök
½ selleristjälk
250 g malen blandfärs/nötfärs/älgfärs
½ riven morot
1 tsk tomatpuré
½ dl grädde
salt
peppar
1 msk persilja

Pensling:
1 ägg
 Mosa keso till en grynig massa. Vill du göra allt från grunden gör du grynost, den behöver du inte mosa.

 Knåda ihop degen och låt den vila ½ timma medan du gör i ordning fyllningen.

Kavla ut degen på mjölat bakbord, ganska tunt (3 mm tjocklek).
Pirogerna blir godare och frasigare vid tunnare deg.

 Hitta ett runt mått som du har hemma - något mellan 12-15 cm i diameter. 
Här använder jag en tratt på 12,5 cm (ger ca 15 piroger).

 Man kan också använda mindre stansar och göra minipiroger.

Det bästa är om du kan få tag på just en pirog form. Denna stansar man med på undersidan och formar piroger på ovansidan. Mamma säger att hon köpte en 3-pack i tre olika storlekar på Lidl, tydligen får de in de här måtten då och då. Denna som är 15 cm i diameter tycker hon är lite för stor, men den är min favorit, så den har jag fått. Du får ut ca 10-12 st piroger om du har en sådan här storlek.

 Stansat med stora stansen.

 Degrundel läggs i pressen och köttfärsstuvning på ena sidan.

 Man klämmer åt...
 ...och pirogen är färdigpressad.

 Måttar du med ett glas eller tratt, gör du på samma sätt med fyllningen på ena sidan.

 
 Täck fyllningen med andra deghalvan och tryck ihop degsidorna med en gaffel.

 Variera fyllningen med vad du har hemma: här blev det lite hackad spenat med överbliven keso.

 Lägg upp pirogerna på en bakplåt. Pensla med vispat ägg och baka i ugnen på 200°C.
Mellanstora piroger (ca 125 mm i dm) bakas 20-25 min i ugn
Stora piroger (ca 150 mm i dm) bakas 25-30 min i ugn
Pirogerna växer inte i ugnen något nämnvärt, så det går bra att lägga dem tätt.
Ta ut dem när de har blivit gyllenbruna.

Låt svalna innan du fryser ner dem.