fredag 28 juni 2013

Överraskande skörd - zucchiniblommor

Jag har fått riktigt överraskande skörd. Jag satte frön till lite olika pumpor och zucchini i våras och så rasade ställningen med mina små plantor i golvet och låg lite huller om buller. Pinnarna med namnen försvann så jag visste inte riktigt vad som fanns kvar. Jag planterade ut allt i en stor kruka och glömde bort. Så kikade jag in mellan de stora bladen häromdagen och fann en hel Tummelisa värld framför mig. Vilken lycka! Jag kommer så klart inte skörda fler blommor än dessa som jag tog idag, för nu vill jag få zucchini av resten. Vill du fylla dina zucchiniblommor rekommenderar jag varmt detta receptet. Idag blir de bara naturella. Inlägget skickar jag in till utmaningen för säsongens bästa på bloggen Det Gröna Skafferiet
Friterade zucchiniblommor - 4 port (som tillbehör)

2 nävar zucchiniblommor - gärna med späd zucchini på

Frityrsmet
1 ägg
60 g mjöl
1 dl vatten
½ dl öl
1 nypa salt

3-4 dl olja för friteringen

Separera ägget och vispa vitan för sig och äggulan med återstående ingredienser. Vänd ner den vispade äggvitan försiktigt.

Ta ut pistillerna ur blommorna enligt instruktionerna här.

Värm oljan och doppa blommorna i smeten och fritera gyllenbruna. Servera omgående. Detta är GODIS!

 Avlånga gula zucchini.

 Runda gröna zucchini.

Runda gula zucchini.