onsdag 19 juni 2013

Hemmagjorda Ravioli med ricottafyllning

Min pastamaskin kan endast kavla smala längder, vilket innebär att kaveln kommer fram när jag skall göra ravioli. Det är lite pilligt, men mycket roligt att göra egna pastakuddar. Jag passar på när regnet öser ner och jag känner mig lite rastlös.

Ravioli med ricottafyllning - 4 pers/ca 20 pastakuddar

1 sats pastadeg

Fyllning:
200 g ricottaost
6 skivor skinka
salt
peppar
basilika/oregano

Sås:
1 sats tomatsås
+ extra basilika/vitlök/ev. chili

 Börja med att kavla ut degen och kavla den tunt. Det gör ingenting om
kanterna blir fula och tråkiga. Detta kommer ändå skäras bort.

 Gör i ordning fyllningen genom att hacka skinkan och rör ihop den med ricotta. Smaksätt med salt och peppar och gärna lite basilika eller oregano. Klicka ut fyllningen, med ca 5 cm mellanrum.

 Pensla med vatten på pastadegen...

 ...så att det övre pastalagret lättare fäster på det undre. 
Dra med fingrarna lätt runt bullen, undvik rynkor och luftbubblor.

Använd gärna stansverktyg att göra rundlar eller fyrkanter med. Du kan stansa med ett glas, 
skära med en sporre, stansa med pepparkaksformar etc.

 Dessa ravioliverktyg är inköpta i Italien.

Koka ravioli i ca 8 minuter. Servera med lite god tomatsås till, välkryddad med basilika och örter.