tisdag 18 juni 2013

Hemmagjord pastadeg

Att göra egen pastadeg är egentligen inte svårt. Det svåra är att känna sin deg och veta vad som är tillräckligt smidigt. Degen skall vara något torrare och tyngre än en pepparkaksdeg, men ändå smidig. Jag har ägnat mycket tid åt att testa mig fram med olika mjölsorter och jag vill inte rekommendera att man enbart gör pastadegen på durumvetemjöl, för det blir alldeles för grovt. Bästa resultatet är om man blandar durum och vetemjöl ½ var. Jag vill absolut inte kalla mig expert, men den här pastadegen blir mycket god. Om alla bitarna inte blir raka, runda och snygga - vem bryr sig.
Hemmagjord pastadeg - ca 4 port

150 g vetemjöl
150 g durumvetemjöl
3 ägg
1 liten skvätt olja
1 liten skvätt vatten
Väg mjölet i en skål. Knäck i äggen, skvätt i lite olja (ca 1 msk) och knåda den ganska torra degen. Tänk "trögare än en pepparkaksdeg". Om degen fortfarande inte vill suga upp allt mjöl skvätter du i lite vatten. Degen får inte bli mjuk - för då kommer den bli för kladdig och fastna i pastamaskinen, eller på bakbordet. Om du har barn vet du säkert hur leklera känns - ungefär så skall degen kännas. Typen av mjöl du använder bestämmer mängden olja och vatten, så känn dig fram.

Lägg nu degklumpen i en plastpåse och låt vila i kylskåpet i minst 30 minuter. 
Ibland gör jag degen flera dagar i förväg. Man kan också frysa den.

När degen har vilat drar du loss en bit - ca 10 cm lång. Forma till en slät korv, platta ut, 
doppa i lite durummjöl och dra igenom pastamaskinen. Om du kavlar på bordet - 
se till att ytan är mjölad och du kan lätt ta en större bit att kavla.

 Du kan göra tagliatelle.

 Tunna spaghetti, Capelli di Angeli (supertunna soppnudlar - se ovan), eller lasagneplattor.

 Maltagliati - fulbitar, av den sista degbiten.

Och glöm inte låta den färdigkavlade degen torka 15 min på en pinne, 
stolsrygg, eller vad du har så att inte bitarna börjar klibba. 

Koka pastan i rikligt med saltat vatten. Tagliatelle behöver koka ca 5-7 minuter.