måndag 3 juni 2013

Grillad älgrostbiff

Jag skall vara med i en tävling som heter Årets grillmästare och anordnas av ICA. Mitt bidrag skall vara enkelt, för att jag tycker att detta med grillning har blivit alldeles för krångligt. Det skall glazas, rubbas och marineras, så att man helt glömmer av det viktiga: smaken på köttet. Har man bra kött - behövs egentligen bara salt och peppar. Riktigt så enkelt blir inte detta recept, men nästan. Jag marinerar köttet med enkla "har alltid hemma" ingredienser, som framhäver köttets smak. Det är inte vanligt att man grillar älg, än mindre att grilla älgkalv och särskilt inte nu när sommaren nästan är här. Rostbiffarna har jag sparat sedan älgleveransen och nu äntligen skall de grillas. Får du inte tag på älgrostbiff kan du använda nötkött: rostbiff, rostas, eller flankstek. Rösta gärna på mitt bidrag här. Tävlingen börjar den 5 juni.

Grillad älgrostbiff (4-5 port)

Ca 700 g älgrostbiff

Marinad
½ dl vinbärssaft (koncentrerad)
½ dl soya
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk grovmalen peppar
1 tsk salt

1 kvist timjan, bladen

1,5 kg potatis
½ sats kryddsmör
4-5 vårlökar

Lägg köttbiten i en liten plastpåse. Blanda ihop alla ingredienserna till marinaden 
och låt köttbiten stå kallt över natten. 8-24 timmar brukar vara bra.

 Klappa köttet torrt och stick in en ugnstermometer.

 Grillen är så klart redan igång. Du har förberett grillkol i ena hörnet av grillen och 
kolen har börjat bli grå. Bry köttet på båda sidorna på den varmaste delen av grillen.

 När köttet är brynt på båda sidorna flyttas köttbiten en bit bort så att den kan få grillas klart långsamt. Har du lock till din grill, använder du gärna det. Pensla köttbiten med raps- eller olivolja så ofta du orkar.

 Här samsas rostbiffen med lite leverskivor (kommer i morgondagens inlägg), som jag grillar mot slutet. När köttbiten har uppnått en temperatur om 65°C, tar du av den från grillen. Låt vila minst 10 min.

 Skär köttet i tunna skivor. Inte nödvändigt att salta om du har en så här tunn bit. Marinaden har gjort sitt.

Snabba potatisar i ugn
Potatisarna skalar du, skär i bitar och kokar i 10-15 min. Häll av vattnet och stjälp upp dem i en ugnsform. Salt, peppar och några klickar smör. In med dem i ugnen på 250°C i 15 min. 

Servera med kryddsmör och en rå vårlök (grilla inte löken - då tappar den allt sting!!!) Detta smakar helt gudomligt. Köttet är mört, den söt/salta marinaden ger en perfekt ton och framhäver köttsmaken perfekt.