onsdag 28 november 2012

Tokig i äpplen - Torkade äpplen

Vi har ett äppleträd på tomten av sorten Ingrid Marie. Tyvärr regnade alla äpplen bort, eller ruttnade, så det blev ingen egen skörd i år. Nu när det finns fina svenska äpplen i butikerna, passar jag på att torka ringar i min nya Svamptork. Detta kommer ge mig en hel del att snaska på. Tidigare har jag torkat både Aroma och Ingrid Marie äpplen. Ingrid Marie har något fylligare smak och jag tyckte att den passade bättre till detta ändamål.




Skala äpplena och skär dem. Skivorna får inte skäras för tunt (om man inte vill ha chips). Skär gärna med en mandolin så får du jämna fina skivor. Det tar ungefär 10 timmar att få äpplena torra i Svamptorken. Äppelringarna går också bra att trä på ett steksnöre och torka i rumstemperatur. Häng upp snöret mellan två bokhyllor eller i gardinstången.



Fruktmos med äpple passar perfekt till frukost eller mellanmål och mättar bra:
1 äpple med skal i mindre bitar
1 skalad kiwi i mindre bitar
1 päron med skal i mindre bitar
1 apelsin
1 msk krossade linfrön

Skär äpple, päron och kiwi i grova bitar. Mixa med stavmixer. Pressa i lite apelsinsaft till önskad konsistens. Strö på krossade linfrön.

Med inspiration från Erica Palmcrantz Raw Food böcker.