torsdag 29 november 2012

Mumsiga Pepparkakor

Detta recept har jag fått från en kollega. Massan tillagas i kastrull och degen blir helt fantastisk, följsam och lättarbetad. Glöm de köpta degklumparna i affären – gör din deg själv. Denna deg fastnar inte på bakbordet. I originalreceptet använder man vatten, men jag har bytt ut detta till grädde. Jag har testat båda varianterna och tycker att blir godare med grädde.

Pepparkakor - ca 100 st

425 gr strösocker
1 ½ dl grädde
1 dl sirap
300 g smör
800 g vetemjöl
1 ½ tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlikor
1 msk bikarbonat

Socker, grädde och sirap kokas upp, lyft av kastrullen direkt.

     Klicka i smöret i kastrullen, rör tills allt smält
Blanda alla torra ingredienserna och rör sedan ner i kastrullen i två omgångar.
Rör i hälften av de torra ingredienserna. Rör och rör. Tillsätt sedan resten.

Rör.
Och rör, ända tills degen har blivit smidig och len och inga mjölklumpar finns kvar. 
Sätt på lock och låt vila dragfritt i ca 2-3 timmar.
Degen liknar mest leklera. Den är varken klegit eller fuktig utan ganska flottig. 
Tryck ut en bit på bakplåtspapper. Du behöver inget mjöl.
För att få extra tunna fina pepparkakor. Lägg den något uttryckta degklumpen mellan två bakplåtspapper och kavla. Kavla så tunt som det bara går, kakorna blir mycket godare då.
Ta bort bakplåtspappret och tryck ut kakor med hjälp av formar.
Ta bort överflödig deg och grädda på 180°C ca 4-6 min.
Fortsätt kavla till all deg är slut. Dessa skall jag bjuda mina kollegor på på fredagsfikat imorgon.


Kavla helst alla pepparkakorna samma dag. Man kan ställa den i kylen, men degen blir otroligt svårarbetad. Mjuka upp den med att knåda den tills den har värmts upp tillräckligt för att kunna hanteras. Jag har försökt värma den i mikron på låg värme, men detta förstör fettet och pepparkakorna blir inte knapriga.