onsdag 7 november 2012

Första inlägget

Jag har hört någon säga att 2010-talet präglas av den Gröna Vågen. Konsumenterna har blivit mer miljömedvetna och ställer högre krav. Maten vi äter vill vi veta ursprunget på, hur den har behandlats och vilka tillsatser den innehåller. Vi har inte bara blivit mer kräsna, utan mer medvetna om hur valen påverkar vår miljö och hälsa. Vi inser att om det skall smaka så måste det också kosta. Man kan kalla det ett samvete, uppvaknande, kräsenhet. Jag kallar det rätt och slätt för Back to Basics.

Sedan jag fick barn har vikten av bra matvaror upptagit en stor del av mitt liv. Att servera färdigpreparerad och tillsats späckad mat från butiken känns inte rätt.

Min blogg kommer därför i huvudsak att handla om bakning, matlagning och förädling av mat. Det är just förädlingen som jag hoppas skall ta mycket plats. Sådant som var en självklarhet för våra mor- och farmödrar och ännu längre bak i tiden. Jag hoppas att fler kommer vilja dra nytta av mina experiment. Förhoppningsvis kan man inspirera.

Välkommen
/Sandra