tisdag 27 november 2012

Matutflykt

I dagarna var jag och mamma på utflykt någonstans i Tjottahejti, en by söder om Skene. Det var bonden jag lärde känna på Bondens marknad i Haga i höstas som vi besökte.

Jag har ju en förkärlek till närodlat och hem producerat. Varorna håller sig fräscha längre och att få träffa personen bakom produkten känns ganska värdefullt. Potatisåkern var belägen precis bakom huset och hönorna traskade runt fritt på gården. Kändes som att komma hem till mormor - fast ett kallare klimat.


Här ser ni de trevliga små hönorna. Tuppen var en skygg typ, men mycket ståtlig.

 
Den här ankan var mycket nyfiken och traskade efter mig hela tiden. Hade den vetat hur många recept med anka som for runt i mitt huvud, kanske den hade hållit sig undan.

150 ägg, 40 kg potatis och några påsar av olika rotfrukter

Om man förvarar ägg i kylskåp med den spetsiga delen nedåt har de en hållbarhetstid på två till tre månader. Vill man kontrollera äggets färskhet med skalet på kan man lägga det i rikligt med vatten. Ett färskt ägg lägger sig på botten medan ett ägg som är drygt en vecka gammalt reser sig lite upp och ett äldre ägg flyter upp till ytan. Det lär gå åt en hel del ägg nu till julbaket och just dessa ägg är ju så goda.