måndag 9 september 2013

Poulet au sel - Saltinbakad kyckling

Det här med att saltinbaka fisk och kött har alltid intresserat mig, men jag har aldrig kommit till skott att prova. I och med att jag och barnen håller på att laga oss igenom Michel Olivers barnkokböcker, blev det ett bra tillfälle att prova ur La Cuisine est un jeu d'enfants. Visst blir man glad av det färglada och tjusiga receptet, med kycklingen som frivilligt hoppar ner i saltet?
Poulet au sel - 4 port 
(Saltinbakad kyckling)

2½ kg grovt salt
1 kyckling
1 ugnsfast gryta med lock

Det grova havssaltet är inköpt i Kroatien. En sån här 5 kilos påse kostar ca 15 SEK!

Strö 4 dl salt i botten av grytan. Placera kycklingen ovanpå.

Omringa kycklingen med 12 dl salt...

...och avsluta med 8 dl salt på toppen. Locket på och baka kycklingen i ugnen på 250°C i ca 1½ timma.

Då var det klart. Saltet har bildat en lätt skorpa och spruckit där ångan har pyrt ut.

Jag tar bort det övre lagret salt med en stor plastsked.

Och här har ni den lilla blekfisen. Måste tiläggas att när jag lyfte upp kycklingen ur grytanså rann 
det ut minst ½ liter köttsaft ur den. Så mycket för att återvinna saltet, som man uppmanas till i kokboken.

Vad som inte funkade med receptet: jag har ett behov av att se när maten är färdig, vilket är omöjligt då kycklingen ligger gömd under salt. Jag litar inte fullt på att varken gradantal eller tidsangivelser är korrekta i en bok från 1963 där man lagar allt med gas. I ärlighetens namn så förgyllde inte saltet smaken på kycklingen, dessutom är blekheten inte heller direkt tilltalande. Inget vi kommer laga igen.