onsdag 18 september 2013

Hemmagjord Skyr - Isländsk yoghurt

Första gången jag provade Skyr blev jag inte direkt överväldigad. Affärerna gjorde reklam och jag köpte en liten burk. Massan fastnade i gommen och den förväntade smakupplevelsen uteblev helt, det smakade faktiskt ingenting. Jag kunde inte tro att nordbor kunde producera något så smaklöst, så jag gav mig på jakt efter receptet för att göra det bättre själv.

Skyr är något mellan färskost, kvarg och yoghurt. Enligt Islands Justitiedepartement så skall äkta Skyr göras på skummad mjölk, som har värmts upp till minst 72-78°C i 15-20 sekunder. Den skummade mjölken ystas med hjälp av löpe och syras med Skyr kultur, för att till sist separeras från vasslan. För att ta reda på exakt vad det är som är så speciellt med Skyr kulturen kontaktade jag några producenter, som inte alls var villiga att lämna ifrån sig någon bakterieinformation. Så om jag får lov att tro informationen här, så innehåller Skyr samma bakterier som vanlig yoghurt. Dessutom innehåller butikernas Skyr ingen löpe, vilket i praktiken gör att det inte är äkta Skyr utan helt vanlig kvarg.

Nu skall jag inte heller slå mig för bröstet och säga att "här kommer ett recept på äkta Skyr" för jag har ju inte heller tillgång till Vigdís Sveinbjörnsdóttirs Skyr, som sägs vara den enda Skyr yoghurten på Island som inkluderar de ursprungliga Skyr bakterierna. Självklart är det så att miljön påverkar alla syrakulturer, men efter att ha fått min 6-åring att tjoa att detta var den godaste yoghurten hon någonsin ätit, så är jag nog ganska nöjd.

Hemmagjord Skyr

2 liter opastöriserad och skummad mjölk
½ dl yoghurt
1 ml löpe

Opastöriserad och skummad mjölk innebär att du hämtar mjölk från bonden. Häller upp mjölken i en kastrull och låter stå kallt över natten. När du tittar nästa gång har all grädde samlats på toppen. Det är väldigt lätt att skumma bort den från mjölken. Använd gärna grädden till något annat trevligt. Kvar skall du ha 2 liter mjölk.


Värm mjölken till 72-78°C och låt hålla denna temperatur i 15-20 sekunder. Rör om medan mjölken värms, så att det inte skulle bränna i botten. Förbered yoghurt och löpe. Jag använder en medicinspruta från apoteket att mäta upp 1 ml löpe med.

Låt mjölken svalna till fingervarmt, 37-40°C är toppen. Ställ gärna kastrullen i vattenbad, så går det fort. Blanda ut löpen i lite mjölk och häll ner den i kastrullen ihop med yoghurten. Vispa ut och låt mjölken stanna. På med ett lock och ställ kastrullen i rumsvärme, gärna i en avstängd ugn, så håller den en jämn temperatur.


Efter 24 timmar har massan stelnat och mycket av vasslen kan hällas bort.

Vispa ut den kvarstående yoghurten.

Ställ en duk i en sil och låt yoghurten droppa av ca 2 timmar.

Resultatet är en tjock, härlig och svagt syrlig Skyr.

Bästa smaken får man med lite ringlad honung på.