tisdag 15 april 2014

Krempalaćinke - Krämig pannkakstårta

Den här lilla desserten är något av det godaste som finns. Jag fick receptet för säkert över 20 år sedan från min sysslings mamma. Pannkakorna lagade hon en het sommardag och vi satt i skuggan och åt och njöt. När jag kom hem till Sverige efter semestern lagade jag den till brorsan och hans kompisar. Den blev mycket populär. Nu är det säkert 15 år sedan jag lagade den sist och tack vare en påminnelse från en av brorsans kompisar, så dök den upp på bordet igen.
Krempalaćinke - 12 portioner

Smet
5 ägg
80 g socker
80 g smör
80 g mjöl
3 dl mjölk

Fyllning
1 dl socker
1 msk kakao
2 dl malda nötter (mandlar, valnötter, hasselnötter)

Glasyr
1 msk smör
1 msk socker
1 msk kakao

Separera äggen. Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum. Vispa äggulor med socker och tillsätt smält smör. Vänd ner mjöl och mjölk och vispa. Tillsätt äggvitor sist, genom att vända ner dem försiktigt.

Fyllningen: blanda ihop socker och kakao i en liten skål och ställ de malda mandlarna bredvid.

Du behöver en stekpanna, som är ca 20-25 cm i diameter. Stek pannkakorna på ena sidan i en klick smör. De skall fortfarande vara rinniga på ovansidan när de läggs upp med den rinniga sidan på fat. Strö 1 msk av sockerblandningen och 1 msk av nötterna ovanpå varje pannkaka, fortsätt tills du har en pannkaka kvar. Den sista pannkakan stjälps uppochner ovanpå de andra. Ingredienserna till glasyren kokas ihop i stekpannan och hälls över pannkakorna. Strö till sist lite malda nötter på toppen.

Servera ljummen.