lördag 19 april 2014

Istarska Pinca - Påskbröd från Istrien

Min kära faster är på besök i Sverige. Ni må tro att det luktar Kroatien i köket idag. Vi lagar en massa godsaker och traditionellt dalmatiskt påskbröd blir det förstås. Medan faster knådar på med dessa så gör jag en annan version. Förra året fick ni ett påskbröd med levain och i år ville jag prova på Pinca, som är det namn påskbrödet får vid den norra delen av kroatiska kusten. Här kommer en version från Istrien.

Istarska Pinca - 2 bröd

50 g jäst
400 g ljummen mjölk
5 äggulor
150 g socker
2 tsk vaniljsocker
2 msk mörk rom 
finrivet skal från 1 citron 
10 g salt 
1 kg mjöl 
150 g mjukt smör
80 g russin/torkade blåbär

+1 äggvita för pensling

Lös jästen i lite ljummen mjölk. Tillsätt resten av mjölken.

Traditionellt har man russin i brödet, men jag kör på torkade blåbär. Blötlägg dessa i ljummet vatten.

Vispa äggulor och socker fluffigt, tillsätt vaniljsocker, mörk rom, finrivet skal av citron, samt salt. Rör ihop och vänd ner i ihop med jästen och mjölken. Tillsätt mjölet. Bind ihop till en deg. Klicka ut det mjuka smöret och knåda in det tills degen är glansig och spänstig. Platta ut degen och lägg ut russin/blåbär. Vik ihop och knåda lite kort. 


Låt degen jäsa 1 timma. Forma 2 runda bröd och låt jäsa ½ timma. Sätt ugnen på 175°C. Pensla bröden med äggvita. Snitta tre snitt i bröden, nerifrån upp mot mitten och in med dem i ugnen. Grädda i ca 50 minuter, täck med aluminiumfolie efter halva tiden. Mät gärna med en termometer. Bröden skall mäta ca 96°C inuti. Viktigt att temperaturen är rätt. Brödet luras att vara klart, genom att få mycket färg, pga mängden äggulor.

Mängden smör ger ett fluffigt och luftigt bröd.  Här har jag hittat original receptet, som jag har modifierat något.