fredag 7 februari 2014

Rimmad oxbringa


Att rimma själv är ingen big deal. Så här vet du exakt vilka tillsatser som finns i din köttbit. Här rimmar jag oxbringa.

Rimmad oxbringa

1 bit oxbringa (1½-2 kg)
230 g salt
2 liter vatten
Gnid in köttbiten med 30 g salt. Låt stå kallt i några timmar.

 Koka upp 2 liter vatten med 200 g salt, som du låter svalna. Häll över köttet och förvara i kylen i 8 dagar. Vänd köttet efter halva tiden.
 
 Bringan rullar du ihop och binder med snöre innan kokning.

 Eller serverar stekt.

2 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde som spark i baken för att få gjort oxbringan jag har liggandes i frysen sen i höstas :-) Fick den från föräldrarna efter att de varit och hämtat köttlåda på Högens gård, med motiveringen "du gillar ju att göra lite udda grejer" :-P Hade ingen aning om att det tog så länge att rimma dock, men då har jag ju gott om tid att fundera över vad jag ska servera till, klassiskt rotmos kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tar lite tid, men det är det värt tycker jag. Klassiskt är aldrig fel :)

      Radera