tisdag 2 juli 2013

Grillade kalvbräss

För er som undrar så NEJ - kalvbräss smakar inte som hjärna och jag borde veta, för jag har ätit lammhjärna. Kalvbräss är något helt annat. Det går inte beskriva konsistensen och inte smaken heller - det är helt enkelt bara sååååå gott. För er som har tröttnat på spett och fläskkarré, bjud på lite grillad kalvbräss medan det fortfarande går att grilla.
Grillade kalvbräss - 2-3 port

½ kg kalvbräss
1½ dl rapsolja
torkad timjan och rosmarin
salt

 Putsa kalvbrässen och skär i portionsbitar. Ringla över lite olja och salta så fastnar inte brässen så lätt i gallret.

 Här börjar jag med att bryna dem precis ovanför glöden.

  För att sedan flytta dem ifrån eleden till sidan som är glödfri. 
Här baddar jag dem med kryddad olja och vänder dem titt som tätt.

Brässen är klara när de har blivit fasta och ljusa inuti.

Smaken är gräddig och mild - men ändå väldigt smakrik. Konsistensen är lite seg och själva "köttet" är flikigt. Missa inte denna delikatess på grillen i år. Finns att få tag på i välsorterade saluhallar - oftast fryst.

 Här ser ni panerade kalvbräss - som skall stekas på lite lägre värme då de måste stekas ganska länge.
Och så har vi stuvade kalvbräss - som jag tycker är att kasta bort pengarna...stuva något annat.