torsdag 10 december 2015

Saffranslängd med valnötsfyllning

Jag gjorde hela julens julbak (trodde jag) i slutet på november. Jag hade sådan energi att det blev saffranskusar i mängder för både fredagsfikat och en julfest. Sedan drog jag till med de här saffranslängderna och drivor av skurna pepparkakor (dem ser ni bak i bilden). Senast dagen innan jag skall börja baka brukar jag ta saffranstrådarna och dränka dem i ett par matskedar cognac. Detta gör att saffranen är blötlagd och klar inför nästkommande dags bak. Den vackra gula färgen maxas verkligen om man gör på det här sättet. Prova gärna.

Saffranslängd med valnötsfyllning - 2 st

Saffransdeg
25 g jäst
450 g fingervarm mjölk
½-1 g saffran
5 g salt
150 g socker
750 g vetemjöl
125 g mjukt smör

Fyllning
200 g valnötter
50 g socker
1 msk honung
60 g mjölk

Pensling
1 ägg
Värm mjölken till fingervarmt. Häll lite av mjölken över jästen och rör så att det löser sig. Häll på resten av mjölken och tillsätt saffran, socker och salt. Tillsätt mjölet och knåda till en deg. Tillsätt det mjuka smöret. Knåda ordentligt på bakbordet så att degen blir smidig och elastisk. Låt degen jäsa övertäckt i ca 1-1½ timma. Få inte för dig att smälta smöret. De mest saftiga och luftiga bullarna får man av att man knådar in smöret.
Dela degen i två bitar och kavla ut varje bit till en rektangel, ca 5 mm tjocklek. Mixa valnötterna i en matberedare. Tillsätt socker, honung och mjölk. Honungen verkar som ett klister. Kleta på hälften av valnötsfyllningen över din utkavlade degbit. Rulla ihop degen på längden och lägg den på en plåt.
Skär eller klipp flikar. Låt jäsa 30 minuter. Pensla med vispat ägg. Grädda längderna i ugnen på 200°C i ca 30 minuter.