torsdag 9 januari 2014

Vietnamesiska rispappersrullar


Jag antar att ni, som jag, kanske har en del överblivna rester att festa på. Kanske har julskinkan, kalkonen, eller steken blivit både pytt i panna och stroganoff? Är du nu trött på allt detta kan jag rekommendera dessa fina små wraps och en riktigt smaskig dip att doppa dem i. Funkar naturligtvis toppen utan kött. Gör dem helvegetariska med vad du har i kylen.

Vietnamesiska rispappersrullar – 2 port

5 rispapper
1 morot
1/3 gurka
½ rödlök
½ avokado
3 blad romansallad/kinakål
3 hackade champinjoner
5 skivor rostbiff/rensadel/kalkonskivor etc.

Sesamdip
1 dl olivolja
½ dl ljus soja
3 msk äppelcidervinäger
2 msk honung
½ dl sesamfrön
(hackad chili/cayenne)

 Hacka upp allt i långa strimlor. Strimlorna skall vara något kortare än hela pappret.

 Rispapper (som by the way görs av tapiokamjöl och inte rismjöl. Tapioka produceras av kassavaväxtens rot).
 Rispappret blöts under kranen i ljummet vatten. Lägg omgående på skärbräda.  
Rispappret kommer gelera sig inom ett par sekunder och bli klistrigt.

Här gör jag en vegetarisk variant med sallad, morötter, gurka, lök, champinjoner och avokado. 
Du behöver inte krydda, för rullarna skall doppas i den smaskiga dipen.

 En variant med stekt och strimlad rensadel.

 Jobba med fuktiga händer, då pappret är väldigt klistrigt. Vik över den nedre fliken.

 Vik över flikarna på sidorna och rulla ihop.

 Små kokonger. Påminner mig om något spindlarna brukar snurra ihop...
Skär rullarna på hälften med en vass kniv.

Mixa ihop alla ingredienserna till dipen och servera.

 Kvällsmackan: ett enklare sätt att servera rester på finns inte.