fredag 24 januari 2014

Morotskaka från mellanöstern

Den här söta lilla desserten serverade jag på julafton till släkten. Jag kan avslöja att vid första anblicken var det svårt att få dem att smaka. Svärmor undrade om det verkligen inte var någon typ av sylta jag försökte lura i dem, men sedan smaskade i alla fall de vuxna i sig varsin bit. Jag själv (den med mest öppet sinne för annorlunda mat) tyckte att detta var en fullpoängare. Verkligen en kaka att baka igen. Inga ägg, ingen mjölk, väldigt få ingredienser. Detta är en morotskaka, så som den verkligen borde bakas. Originalreceptet kommer från kokboken Delights from the Garden of Eden av Nawal Nasrallah och jag blev tipsad om det från den här fina bloggen. Morotskakan är så god att den får bli ett bidrag till Månadens sötsak.
Morotskaka från mellanöstern - ca 10 små bitar

450 g morötter
225+225 g vatten
225 g socker
3 msk rapsolja
3 msk majsstärkelse
2 msk citronsaft
½ dl kokosflingor
1 msk hackade naturella pistagenötter

Skala morötterna och riv dem grovt. Vänd ner dem i en kastrull ihop med 225 g vatten. Låt koka ca 15 minuter på svag värme under lock.

Häll upp morötterna i en sil och pressa ur vätskan. Vätskan häller du tillbaka till kastrullen och tillsätter ytterligare 225 g vatten, 225 g socker och låter koka tills 2 dl vätska återstrår.

Vispa ihop olja och majsstärkelse.
Vänd ner morötterna i den kokta sirapen och blanda i oljan med majsstärkelsen. Låt koka på svag värme tills smeten lossnar från kastrullens sidor. Detta tar ca 10 min. Tillsätt citronsaft i slutet. Smaka av så att du är nöjd med syran.

Ta fram en sopptallrik och olja in botten. Ta upp morotssmeten och jämna till ytan. På med lite plastfolie och ställ svalt så att kakan stelnar. Tar ca 30 min.
Stjälp upp kakan på en tallrik och dekorera med kokos och hackade pistagenötter.