fredag 3 januari 2014

Mjukkaka – Norrbotten


Bildkälla
Det var otroligt länge sedan jag bakade något i mitt projekt att baka mig genom Sverige. För er som följer detta med spänning, så är jag alltså fortfarande kvar i norr, där jag började. Idag blir det ytterlig en mjukkaka från Norrbotten.

Mjukkaka – Norrbotten - 16 st

25 g jäst
5 dl mjölk
5 dl vatten
½ dl sirap
1200 g vetemjöl
300 g rågmjöl
½ tsk malen fänkål
½ tsk malen koriander
30 g havssalt
75 g mjukt smör


Smula ner jästen i en bunke och vispa ut den med den ljumna mjölken. Häll i vatten, sirap, salt, kryddor och salt. Vänd ner båda mjölsorterna. Knåda igenom och tillsätt det rumsvarma smöret i klickar. Knåda in det ordentligt tills allt smör har sugits upp och degen har blivit smidig. Låt jäsa ca 1 timma.
Dela degen i 16 bitar och kaval ut till kakor på väl mjölat bakbord. Fortsätt nu kavla med kruskaveln tills du får en stor och tunn kaka. Lägg ut kakorna på plåtar. Grädda på 225°C ca 10 minuter. Trava bröden på hög, vira in och låt svalna.

Originalreceptet är upphittat här.