torsdag 2 januari 2014

Herrentorte

Jag vet inte anledningen till varför den här pajen har fått namnet Herrentorte, eller Herrtårta som den kan få heta på svenska. Receptet hittade jag för en massa år sedan hos mina tyska släktingar i någon gammal damtidning och den har serverats många gånger sedan dess. Mycket god smak räcker väl som anledning till att laga den. Bilden gör den verkligen inte rättvisa.
Herrentorte 4-5 port

150 g smör
150 g vetemjöl
1½ tsk bakpulver
150 g kvarg
250 g kokt skinka
150 g riven ost
2½ dl gräddfil
1 ägg
2 äggulor
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
½ tsk söt paprika (krydda)
½ tsk socker
75 g parmesan
3 msk ströbröd

Blanda ihop mjöl och bakpulver. Tillsätt rumsvarmt smör och kvarg. Knåda och ställ kallt 20 minuter. Skär skinka i strimlor och riv osten. Lägg degen i en form med avtagbara sidor. Tryck ut, gärna en bit extra upp på sidorna, som sedan viks ner över fyllningen. Strö ut ost och skinka. Blanda ihop gräddfil, ägg, salt, vitpeppar, paprika, socker och riven parmesan. Häll detta över skinkan och osten. Pajen bakas på 175° i 45 min. Ströbrödet strör du över när det är 15 min kvar av gräddningen.