måndag 20 januari 2014

Teletina s bižima - Kalvkött med ärtor



Ännu en rätt, som jag har pressat ur min faster. Min mamma lagade sällan kalvkött, men jag själv är väldigt förtjust i smaken och lagar gärna och ofta. Rätten hör till en av mina favoriter. Naturligt sött av lök, morötter och ärtor...ljuvligt.

Teletina s bižima - 4-5 port
Kalvkött med ärtor

750 g kalvbog
1 gul lök
1 stjälkselleri
1 morot
1 lagerblad
1 msk tomatpuré
500 g buljong
200 g ärtor
Stycka köttet i mindre bitar, mindre än vanliga grytbitar. Bryn dem i en gryta. Se till att lägga köttbitarna glest, så att det inte börjar koka, utan verkligen bryns på alla sidor. Ta ut köttet ur grytan.

Hacka lök, morötter och selleri och stek detta på låg värme tills löken är mjuk och glansig. Tillsätt lagerblad. Klicka i tomatpurén och bryn den lite lätt innan du häller på buljongen. Vänd ner köttet och koka ca 1½ timma. Ärtorna kan koka med de sista 10 minuterna.