fredag 10 oktober 2014

Pumpapaj med portabello

Här kommer en fantastiskt god och matig pumpapaj. I denna pajen använder jag Hokkaido pumpa, som har en mild och rund smak. Jag föreslog för 8-åringen att jag skulle göra pumpapaj till Harry Potter kalaset, men det blev ett "neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej" på det förslaget. Så nu dyker den istället upp som en "ta med till jobbet" måltid. Jag trodde inte att någon av ungarna skulle våga smaka på den, men det blev tummen upp, så frågan är hur många bitar jag får över till jobbet.
Pumpapaj med portabello

Pajdeg
175 g mjöl
100 g smör
½ tsk salt
0,6 dl vatten

Fyllning
1 gul lök
ca 400 g tärnad pumpa
3 ägg
1 dl mjölk
1 dl creme fraiche
salt
peppar
2 st portabellosvampar
1 näve finriven ost
Blanda ihop ingredienserna till pajdegen, platta till den och kavla ut på väl mjölat bakbord. Klä din form med degen. Jag använder en form om 28 cm i diameter. Degen räcker perfekt till detta. Ställ formen i kylen och låt vila minst 30 min.
Hacka löken och stek den mjuk i lite smör. 400 g pumpa är ungefär en halv Hokkaido pumpa. Skala, kärna ur och tärna köttet. Släng ner pumpan i stekpannan ihop med löken och stek kort.
Ställ ugnen på 200°C. Nagga pajbotten med gaffel och grädda i 10 minuter. Häll ner pumpafyllningen i botten på pajdegen. Vispa ihop mjölk, creme fraiche och ägg. Salta och peppra efter smak och häll över pumpabitarna. Skiva portabellosvamparna tunt och lägg i valfritt mönster över hela pajytan. Strö på ost och hiva in i ugnen. Grädda 40 minuter.
Låt pajen vila en kvart så att smeten stannar innan du serverar den med god sallad till, eller varför inte en svampsoppa?