fredag 25 juli 2014

Marinirane janjeće bržolice - Marinerade lammhalskotletter

Jag äter inte lamm alls så ofta som jag skulle vilja. Min make gillar inte smaken, så det är först när det blir grilldags, som jag förbereder några skivor lamm till mig, så får han nöja sig med sin tråkiga fläskkarré. Lamm är mört och gott och denna marinaden passar perfekt till.
Marinirane janjeće bržolice - (4 port)
(Marinerade lammhalskotletter)

4 lammhalskotletter
salt
peppar
1 apelsin/1 citron
2 vitlöksklyftor
2 msk honung
1 msk dijon senap

Börja med att gnida in salt och peppar i köttskivorna. Ställ dem i ett djupt fat. Pressa apelsinen eller citronen i en skål. Pressa ner vitlöksklyftor, honung och dijon senap och vispa ihop. Lägg köttskivorna i marinaden och täck med plastfolie. Låt marineras minst 4 timmar, men gärna över natten. Vänd köttskivorna efter halva tiden.

Ta upp köttet ur marinaden och lägg kotletterna på hett grillgaller. Grilla tills köttet fortfarande är något rött/rosa i köttet. Lägg bitarna i en kastrull och droppa på lite olivolja. Låt vila medan du meddelar familjen att maten är klar.