lördag 24 januari 2015

Äppelmust

Har man mustat sin äppelmust, så har man nog gjort det i höstas, när man hade drivor av äpplen. Jag är lite sent ute. Det blev inga äpplen på vårt äppelträd i år...jo ett stackars som skatorna gav sig på. Så är man riktigt sugen så kan man handla av någon annan, eller i butiken.
Jag har inte anskaffat någon riktig fruktpress utan jag har fått ärva en riktigt ful mackapär av min mammas granne, en juicepress. Den tar mycket plats, den är jobbig att sätta ihop, den kladdar, den är svår att rengöra och den låter. Detta är ingenting jag tar fram så där på morgonen för att göra färsk juice - även om jag är sugen på juice. Men skall man göra egen must och ändå hålla på en stund så får den duga för det ändamålet.
I min ägo har jag ca 7 kg äpplen. Efter pressningen blev det lite drygt 2½ liter äppelmust. Det lilla dryga drack jag upp och resten gick till att göra cider. Hur det resultatet blev, får ni kanske läsa om i ett annat inlägg.
Och är ni sugna på att pressa äpplen själva så finns det en massa olika äppelpressar och fruktpressar här.