onsdag 24 december 2014

Brudet od bakalara

I de flesta dalmatiska hem serveras Brudet od bakalara på julafton. Det är alltså den torkade långan som har blötlagts och lagats till en saftig fiskgryta. Jag har sedan barnsben vägrat smaka på den här rätten, då den torkade långan har en något oangenäm doft. Nu i vuxen ålder känner jag ingen avsky mot rätten. Nu hoppas jag bara att mamma gillar min tolkning och inte protesterar så som jag gjorde.
Brudet od bakalara - 6 port

400-500 g torkad långa
1 liter vatten
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk hackad persilja
2 dl vitt vin
1 lagerblad
1 nypa smulad salvia
½ tsk oregano
5 fasta potatisar
Dela långan i ett par bitar och ställ ner i en bunke. Häll kallt vatten över och ställ kallt 1 dygn. Byt vattnet efter ett det första dygnet och häll på nytt. Låt stå ytterligare ett dygn.

Häll av blötläggningsvattnet. Lägg ner långabitarna i en kastrull och täck med vatten, minst 1 liter. Låt långan koka upp och låt sjuda i 20 minuter. Ta upp fisken, ställ kokvattnet åt sidan. Låt långan svalna så att du kan hantera den. Skala av skinnet och ta ur alla fiskben. Dela fiskbitarna i lagom stora munsbitar.
Finhacka löken och stek den glansig i olivolja. Vänd ner hackad vitlök och tomatpuré och stek lite kort. Häll på vitt vin och minst 8 dl av vattnet som långan har kokat i. Skala potatisarna och skiva dem i 4-5 mm tjocka skivor. Vänd ner alla övriga ingredienser i grytan, även fisken och låt sjuda i 45 minuter. Smaka av grytan med salt och peppar.