torsdag 4 september 2014

Torkad Stensopp - Karl Johans pasta

I år är det ett riktigt Karl Johan år. Det fullkomligt dräller av svampen i våra skogar, tack vare regnet som kom nu efter den varma sommaren. En släkting till mig har plockat så mycket svamp att hon nu säljer till en restaurang. Tydligen får man hela 700 kr kilot för torkad KJ och 50 kr för färsk KJ.
Efter att du rensat svampen är det bara att skiva den och torka på ett bakplåtspapper, om du inte har en svamptork. Det skall vara max 50°C varmt i svamptorken, men jag försöker hålla mig till raw-food rådet på 42°C. Även om det går fortare att torka på hög värme, så blir svampen inte lika brun efter torkning på lägre värme och både doftar bättre och ser aptitligare ut.
Så har du inte varit i skogen än, så är det bara att ge sig ut och samla förnödenheter inför den kommande vintern.

Så vad hittar vi på att laga med Stensoppen då? Jag har sparat några färska exemplar, som jag skivar, steker i smör ihop med lite hackad lök och skivad bacon. Detta serverar jag till pasta med ostsås. Väldigt gott!
Karl Johans pasta - 4-6 port

8 st små stensoppar
1 gul lök
1 paket bacon

Ostsås
50 g smör
2 msk vetemjöl
1 dl mjölk
2 dl buljong
5 dl grädde
salt
peppar
3 nävar riven ost
Skiva stensopparna och stek dem knapriga i lite smör. Ta bort den från spisen. Stek den hackade löken i lite smör, tills den är mjuk och glansig. Tillsätt bacon, som du skivat i mindre bitar. Låt köttet brynas.

Smält smöret till ostsåsen. Vänd ner mjölet och vispa. Låt det puttra på låg värme i ett par minuter. Tillsätt mjölk och buljong (går även bra att använda endast mjölk), samt grädde. Salta och peppra. Låt såsen sjuda tills den tjocknar något. Vänd ner den rivna osten, se till att minst en av nävarna ost är en starkare variant, så du får lite karaktär på såsen.

Koka upp spaghetti, eller tagliatelle till 4-6 personer. Häll såsen över den kokta pastan och strö över de stekta ingredienserna. Servera omgående.