lördag 4 januari 2014

Tarte Tatin

En klassiker tröttnar man aldrig på och därför bakar jag denna kaka så ofta jag hinner. Vanligtvis gör man en ordentlig sats med sockerlag, som äpplena karamelliseras i innan de flyttas över till formen. Jag är inte förtjust i denna metod, då det ger en överdrivet sötsliskig efterrätt. Jag steker istället äpplena i smör och en liten mängd socker, tills de blir lätt karamelliserade och så lägger jag lite socker i botten av formen, så blir det alldeles lagom. De vackra Åkerö äpplena, som används i det här receptet bytte jag till mig från en väninna i Huddinge, mot en burk ajvar. Mycket bra deal.
Tarte Tatin

Pajdeg - Pâte Brisée Sucrée
200 g vetemjöl
1½ msk socker
1 nypa salt
160 g smör
4 msk iskallt vatten

Fyllning
5-6 äpplen
30 g smör
30+30 g socker

Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och forma en smidig deg. Platta till den lite och ställ den i kylen tills du gör i ordning fyllningen.
Skala äpplena, ta ur kärnhuset och skär varje äpple i 4 bitar. Smält smöret i en stekpanna, strö på 30 g socker och vänd ner äpplena. Stek lite lätt, så att äpplena mjuknar något och blir karamelliserade.
Du behöver en pajform om minst 25 cm i diameter med fast botten. Strö 30 g socker i botten av formen. 
 Lägg upp äpple bitarna i ett vackert arrangemang. 
 Kavla ut pajdegen och skär ut en rundel så att det räcker en bit ner över äpplena. 
Nagga pajdegen på toppen.
Grädda tarten i ugnen på 175°C i ca 60 min. De kolafärgade bubblorna runt kanten 
är ett säkert tecken på att pajen är klar. Vänd genast upp på ett fat.

Receptet på Pâte Brisée Sucrée kommer från Det goda franska köket.